Bij steeds meer luchtvaartmaatschappijen wordt de regel voor toegestane bagagevrijdom steeds strenger gehanteerd! Houdt u er rekening mee dat de vrijdom per persoon niet mag worden opgeteld voor twee personen en als één koffer met een dubbel gewicht worden aangeboden. De luchtvaartmaatschappij kan u in dergelijke situaties een behoorlijk bedrag aan overbagage in rekening brengen. Hiervoor kan Silverjet Vakanties niet aansprakelijk worden gesteld. Afwijkende bagage, zoals een rolstoel, golftas en duikuitrusting, dient vooraf te worden aangemeld. Rolstoelen mogen in het algemeen gratis meegenomen worden maar moeten wel voldoen aan strikte eisen die per luchtvaartmaatschappij kunnen verschillen. Golftassen en andere bijzondere bagage als een duikuitrusting tellen bij veel luchtvaartmaatschappijen mee in het totale gewicht aan ruimbagage, zo niet dan moet hiervoor aanvullend een toeslag betaald worden. Bij TUI fly worden speciale aanvragen niet altijd gehonoreerd maar indien wel dan worden hiervoor meestal extra kosten in rekening gebracht. Let u bij het afgeven van uw bagage op de eindbestemming die op de label vermeld staat. Wanneer u moet overstappen onderweg is het van groot belang uw bagage (voor zover mogelijk) door te laten labelen naar uw eindbestemming! In de meeste gevallen zat dit geen probleem zijn, maar soms wordt uw bagage (al dan niet per ongeluk) gelabeld tot uw overstapbestemming. In dat geval moet u uw bagage op de luchthaven waar u overstapt opnieuw inchecken. Een vervelende en vooral ook tijdrovende bijkomstigheid, maar wel van groot belang om op de eindbestemming niet zonder koffer te staan! Wij raden u ten zeerste aan hier alert op te zijn bij het afgeven van uw bagage. Bagageregels Low Cost luchtvaartmaatschappijen Zogeheten “low cost airlines” als Transavia en Easyjet hanteren vaak afwijkende voorwaarden op gebied van bagage, check-in procedures, maaltijden aan boord en stoelreserveringen. Houdt u er rekening mee dat regels bij dergelijke luchtvaartmaatschappijen uiterst streng gehanteerd worden en dat niet iedere speciale aanvraag gehonoreerd wordt. Wordt uw aanvraag wel gehonoreerd dan worden hiervoor vaak extra kosten in rekening gebracht. Voor zover mogelijk boeken wij vluchten op basis van een inclusief pakket. Dit houdt in dat bij deze luchtvaartmaatschappijen zowel 20 tot 23 kg. ruimbagage standaard inbegrepen is als ook de mogelijkheid om vooraf gratis een (standaard) stoelkeuze te maken. Daar waar dit niet mogelijk is boeken wij separaat 20 kg. ruimbagage bij en raden wij u aan tegen betaling stoelen te reserveren. Bij Transavia mag altijd één stuk grotere handbagage zoals een rolkoffer (max. 55x35x25 cm.) en één accessoire zoals een kleine handtas (max. 40x30x20 cm.) meegenomen worden. Samen mag de handbagage maximaal 10 kg. wegen. Het accessoire kan altijd gegarandeerd gratis mee aan boord. Wilt u er verzekerd van zijn dat u grotere handbagage mee kunt nemen aan boord (er worden max. 70 stuks geaccepteerd) dan dient hiervoor extra betaald te worden, deze boeken wij niet standaard voor u bij. Mocht u hiervan toch gebruik willen maken (hierbij is dan automatisch ook priority boarding inbegrepen) dan dient u dit nadrukkelijk aan te geven bij boeken of u kunt deze op een later moment eenvoudig zelf bijboeken via de Transavia website (onder voorbehoud van beschikbaarheid). Voor grotere handbagage bent u niet verplicht te betalen, echter in dat geval wordt deze ingenomen, in het ruim vervoerd en dient deze bij aankomst te worden afgehaald bij de bagageband in de terminal. Bij Easyjet mag u één klein stuk handbagage met een maximale omvang van 101 cm (45x36x20) gratis meenemen. Deze hoeft niet aan een bepaald gewicht te voldoen, maar moet onder uw stoel passen. Wilt u een groter stuk handbagage (max. 56x45x25 cm.) meenemen aan boord dan moet hiervoor een stoel met extra beenruimte of voorin het toestel gereserveerd en betaald worden. Deze bagage moet in het bagagevak boven de stoelen passen. U kunt er ook voor kiezen (te grote) handbagage aanvullend bij te boeken en af te geven bij de check-in. Deze wordt dan vervoerd in het ruim en kan bij aankomst afgehaald worden bij de bagageband in de aankomsthal. Voldoet u niet aan één van bovengenoemde max. afmetingen dan dient u uw koffer altijd af te geven tegen de ter plaatse geldende kosten, die veel hoger kunnen zijn dan wanneer u deze vooraf bijboekt. Bijkomend voordeel indien u grotere handbagage bijboekt is dat u tevens in aanmerking komt voor “Speedy Boarding”, u mag dan als eerste aan boord. Bij Easyjet mag voor een baby geen ruimbagage maar uitsluitend handbagage meegenomen worden. Deze mag bestaan uit twee babyartikelen zoals een buggy, Maxi-Cosi, autostoeltje of reisbedje en daarnaast een luiertas van max. 5 kg. (45x36x20). Bagageregels TUI fly In geval van TUI fly vluchten boeken wij voor iedere passagier standaard 20 kg. ruimbagage bij. Vliegt u in Deluxe Class dan mag u 40 kg. ruimbagage gratis meenemen. Daarnaast mag u bij TUI fly gratis één stuk handbagage van max. 10 kg. meenemen (d.w.z. incl. handtas, laptop, camera enz.) met een maximale afmeting van 120 cm (55x40x25). Bij ruimtegebrek in de bagagebakken in de cabine wordt grote handbagage alsnog in het ruim geplaatst. Heeft u slechts kleine handbagage mee (max. 30x30x15cm) dan kunt u er verzekerd van zijn dat u deze mee mag nemen aan boord. Speciale aanvragen worden niet altijd gehonoreerd maar indien wel dan worden hiervoor meestal extra kosten in rekening gebracht. Beperkende voorwaarden vervoer handbagage Elektronische controle van handbagage vindt op alle luchthavens plaats. Scherpe voorwerpen als zakmessen, nagelschaartjes maar ook aanstekers dient u nadrukkelijk in uw koffer te vervoeren, niet in uw handbagage. Deze zullen bij de controle ingenomen worden. Daarnaast gelden strenge regels voor wat meegenomen mag worden aan vloeibare stoffen en poeders. Vloeistoffen en toiletartikelen (bv. tandpasta, scheerschuim, gel, etc.) mogen alleen in kleine hoeveelheden (max. 100 ml per stuk) en op de juiste manier, verpakt in een hersluitbare transparante plastic zak van max. 1 liter, in de handbagage worden meegenomen. Reist u naar de USA dan mag u niet meer dan 350 gram poeder (grootte van een blikje frisdrank) in uw handbagage vervoeren. Houdt u er rekening mee dat bij vervoer van apparaten met batterijen, zoals Smart Bags, steeds strengere regels worden gehanteerd en dat deze per luchtvaartmaatschappij kunnen verschillen. Op de website van iedere maatschappij wordt aangegeven aan welke specifieke voorwaarden u zich dient te houden. Reist u buiten Europa en moet u tijdens uw reis overstappen binnen de EU, dan raden wij u af om taxfree vloeistoffen (bv. parfum, drank) te kopen. Deze mogen meestal op de aansluitende vlucht, waar wederom controle plaatsvindt, niet worden meegenomen. Paspoort, reisbescheiden, medicijnen en waardevolle zaken neemt u natuurlijk wel mee in uw handbagage. Brandstofheffing Wij maken u er nadrukkelijk op attent, dat wij geen enkele invloed kunnen uitoefenen op de soms onverklaarbare prijsverschillen in brandstofheffingen die de diverse luchtvaartmaatschappijen hanteren. Elke luchtvaartmaatschappij stelt deze zelf vast, waardoor per maatschappij soms aanzienlijke prijsverschillen ontstaan! Deze heffingen kunnen gedurende het seizoen fluctueren en kunnen resulteren in een naheffing. (Zie ook ‘Reissommen en aanbetalingen’). Denied Boarding Compensation In geval van overboeking, kort voor vertrek geannuleerde vluchten en langdurige vertragingen, niet veroorzaakt door een calamiteit, worden in Europa geregistreerde luchtvaartmaatschappijen gedwongen de passagier schade te vergoeden. Silverjet Vakanties kan hier niet op worden aangesproken, maar kan wel bemiddelen in geval u een klacht wilt indienen. Online inchecken Bij nagenoeg alle luchtvaartmaatschappijen kunt u veelal vanaf 24 uur voor vertrek online inchecken, bij sommigen waaronder KLM en Transavia vanaf 30 uur voor vertrek. U kiest zelf uw stoel aan boord voor zover wij deze nog niet voor u gereserveerd hebben (bij TUI fly wordt u automatisch een stoel toegewezen als u deze niet al tegen betaling gereserveerd had) en u print uw instapkaart thuis uit of kunt deze downloaden op uw mobiele telefoon. Op de luchthaven geeft u enkel nog uw bagage af bij één van de bagage-afgiftepunten of kunt u alsnog inchecken bij de incheckbalie van de betreffende luchtvaartmaatschappij wanneer u dit thuis nog niet gedaan heeft of wanneer de luchtvaartmaatschappij online check in niet toestaat. Hier kunt u meteen dan ook uw bagage afgeven. Houdt u er wel rekening mee dat sommige low cost airlines hiervoor (aanzienlijke) extra kosten berekenen! Lounge bij vertrek en terugkomst Indien u een volledige pakketreis heeft geboekt (vlucht+transfer +accommodatie) kunt u voor vertrek op de luchthaven van Schiphol, Rotterdam, Eindhoven, Düsseldorf of Brussel gratis gebruik maken van een Executive Lounge (indien geopend). Geniet in een relaxte omgeving van gratis drankjes, hapjes en diverse dagbladen. Ook voor de terugreis vanaf de bestemming kunnen wij op veel luchthavens een loungebezoek voor u regelen voor de prijs van € 25,- per persoon. Deze dient echter voor vertrek in Nederland geboekt en betaald te worden en is niet restitueerbaar. Kinderen betalen dezelfde prijs, baby’s zijn gratis. Luchthavens Alle gepubliceerde arrangementen van Silverjet Vakanties zijn gebaseerd op vliegen in Economy Class met vertrek vanaf Schiphol. U kunt er voor kiezen vanaf een andere luchthaven te vertrekken, zoals Rotterdam, Eindhoven, Brussel of Düsseldorf. Wij informeren u graag over de vertrekmogelijkheden en de van toepassing zijnde (soms scherpere) prijzen vanaf deze alternatieve luchthavens. Meldingstijd op de luchthaven en bij de gate In het algemeen adviseren wij u, mede i.v.m. de tijdrovende veiligheids- en gezondheidscontroles, zich voor intercontinentale vluchten minimaal 3,5 uur voor vertrek bij de betreffende incheckbalie of het bagage afgiftepunt te melden. Business en First Class passagiers raden wij aan zich uiterlijk 3 uur voor vertrek te melden. Aangezien steeds meer passagiers met uitsluitend handbagage reizen en de security controles daardoor steeds meer tijd in beslag nemen heeft KLM om vertragingen te voorkomen tevens een sluitingstijd bij de gate geïntroduceerd. Deze sluitingstijd is voor Europese vluchten van bv. KLM 10 minuten en voor intercontinentale vluchten 15 minuten voor vertrek. Pas op, te late komst (voor zowel de check in als ook bij de gate) kan uitsluiting van uw vlucht betekenen. Alle daaruit voortvloeiende kosten zijn voor eigen rekening. Het missen van een vliegtuig geeft geen recht op restitutie. Het (indien mogelijk) omboeken naar een later vertrek brengt meestal extra kosten met zich mee die ook voor eigen rekening zijn. Ongemakken en/of schade als gevolg van vertraging Silverjet Vakanties hanteert de ANVR-Reizigersvoorwaarden, doch is niet aansprakelijk voor mogelijke schade van gemiste vakantiedagen of -uren, zoekgeraakte bagage en/of (te) late aankomst op de bestemming of bij terugkomst. Een goede reisverzekering zal in veel gevallen uitkomst bieden. Prijsverschil binnen een klasse Alle luchtvaartmaatschappijen verdelen de beschikbare stoelcapaciteit binnen eenzelfde klasse in verschillende tariefniveaus zonder dat daar een afwijkende dienst of service tegenover staat, maar waardoor wel vluchttoeslagen kunnen ontstaan. Silverjet Vakanties kan hier helaas geen invloed op uitoefenen. In zijn algemeenheid kan gesteld worden dat vroeg boeken doorgaans de voordeligste prijs biedt met uitzondering van vertrekken in het hoogseizoen en rond feestdagen. Stoelreserveringen Voor zover mogelijk maken wij direct bij boeking een stoelreservering voor u. Steeds meer luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM en Condor, bieden Economy Class passagiers de mogelijkheid vooraf tegen betaling een stoel te reserveren. Bij de meeste maatschappijen kan (direct al bij boeking) gekozen worden tussen standaard stoelen, stoelen met extra beenruimte, bij de nooduitgang, aan het raam of voorin. Bij zogeheten “low cost airlines” (zoals Transavia en Easyjet) boeken wij voor zover mogelijk een pakket incl. ruimbagage en een gratis (standaard) stoelreservering. Bij de meeste maatschappijen is dit mogelijk vanaf het moment van boeken tot 48 uur voor vertrek en kan gekozen worden tussen standaard stoelen, stoelen met extra beenruimte, bij de nooduitgang, aan het raam of voorin. Bij TUI fly kunnen deze stoelen geboekt worden vanaf 30 dagen tot 48 uur voor vertrek. Bij slechts enkele luchtvaartmaatschappijen kunt u onder bepaalde voorwaarden nog gratis stoelen reserveren, echter bijna altijd pas nadat de tickets geprint zijn. Niet iedereen kan overigens een stoel bij de nooduitgang boeken. Vanwege veiligheidsregels is dit verboden voor bepaalde groepen passagiers, zoals zwangere vrouwen en kinderen. Vliegt u in Premium Economy, in Business of in First Class dan is het, afhankelijk van de hoogte van het tarief, soms mogelijk zonder bijbetaling vooraf uw stoel te reserveren. Heeft u nog geen stoel gereserveerd dan kunnen wij dit in de meeste gevallen tot 48 uur voor vertrek nog voor u regelen. Wij adviseren u, zeker wanneer u met kinderen of met een groter gezelschap reist, dit vooraf te doen om er zeker van te zijn dat u als reisgezelschap bij elkaar kunt zitten. Verzorging aan boord In de Economy Class van Europese vluchten worden aan boord bij de meeste vliegmaatschappijen sandwiches, soepen, (warme) snacks en koude, warme en alcoholische dranken tegen betaling aangeboden. Aan de hand van een menukaart kunt u een keuze maken uit het assortiment. Bij slechts enkele lijndienstmaatschappijen kunnen nog dieetwensen kenbaar gemaakt worden, mits deze bij boeking (uiterlijk 96 uur voor vertrek) worden doorgegeven. Reist u in Business Class dan mag u rekenen op een gratis aanbod van diverse maaltijden en drankjes. Op intercontinentale vluchten mag u er vanuit gaan dat u diverse maaltijden, snacks en drankjes gratis aangeboden worden. TUI fly biedt u op haar intercontinentale vluchten gratis één warme maaltijd met een soft drink en een snack aan. Wilt u iets anders eten of drinken dan dient hiervoor betaald te worden. Tevens kunnen bij (nagenoeg) alle maatschappijen standaard dieetwensen kenbaar gemaakt worden, mits deze bij boeking (uiterlijk 96 uur voor vertrek) worden doorgegeven. In het algemeen geldt naarmate de klasse luxer wordt, wordt het aanbod groter. Reist u in bv. Business Class dan mag u rekenen op een gratis divers aanbod van maaltijden en drankjes. Persoonlijk entertainment, koptelefoons en dekens zijn in alle klassen beschikbaar. Uitsluitend bij TUI fly dient voor het gebruik hiervan betaald te worden. Vliegschema’s De door u geboekte vluchten worden getoond op uw bevestiging/factuur. De hier aangegeven vliegtijden zijn voor de meeste maatschappijen min of meer gegarandeerd. Slechts bij hoge uitzondering worden hierin wijzigingen aangebracht. Redenen zijn dan meestal onverwachte oorzaken die hun invloed hebben op een correcte uitvoering van een vlucht, zoals weersomstandigheden, technische problemen, stakingen e.d. Deze oorzaken kunnen leiden tot een verandering van vertrektijd maar ook in het ergste geval in verandering van vertrekdatum en luchthaven. TUI fly opereert als een chartermaatschappij en maakt om die reden vliegtijden niet altijd vroegtijdig of onder sterk voorbehoud bekend. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat in een later stadium twee bestemmingen met elkaar worden gecombineerd, waardoor u een vooraf niet bekende tussenlanding moet maken. Vanaf ongeveer vier weken voor vertrek kunt u min of meer zeker zijn van uw vliegschema. VRIJBLIJVEND AANBOD In de ANVR-Reizigersvoorwaarden is sprake van een vrijblijvend aanbod dat door de reisorganisator in bijzondere omstandigheden kan worden herroepen. Dit geldt bijvoorbeeld als de reis is volgeboekt of als het reisaanbod om andere redenen niet meer beschikbaar is, dan wel indien er sprake is van een fout in de berekening van de reissom of van andere fouten. WIJZIGINGEN Tot de 28e kalenderdag (exclusief) voor vertrek: • Een wijziging (zoals wijziging van verzorging, type kamer, naam, preferentie/essentie of vervoer) is eenmalig kosteloos toegestaan. Uitsluitend aanvullende kosten (indien van toepassing) die hotels en/of luchtvaartmaatschappijen in rekening brengen voor bv. een extra hotelnacht of vluchtwijziging naar een hogere tariefsklasseworden aan u doorbelast. Voor iedere volgende wijziging tot 28 dagen voor vertrek brengen wij u € 75,- in rekening naast de aanvullende kosten van hotels en/of een luchtvaartmaatschappij. Vanaf de 28e kalenderdag (inclusief) tot de 8e kalenderdag (exclusief) voor vertrek en bij wijziging tijdens uw verblijf: • Hiervoor brengen wij u eenmalig € 75,- in rekening naast, indien van toepassing, de aanvullende kosten die hotels en/of luchtvaartmaatschappijen in rekening brengen voor bv. extra hotelnachten of een wijziging van uw vlucht naar een andere dag / tijd. Vanaf de 8e kalenderdag (inclusief) voor vertrek: • Wijzigen is niet meer mogelijk, een wijziging wordt gezien als annulering en als zodanig in behandeling genomen. Eerder naar huis Indien een deelnemer om welke reden dan ook het verblijf voortijdig moet afbreken dan wordt dit in eerste instantie beschouwd als een annulering van het resterende arrangement (100% kosten). Houdt u er rekening mee dat er vliegtoeslagen kunnen ontstaan bij de betreffende luchtvaartmaatschappij of dat zelfs soms een geheel nieuw ticket aangeschaft moet worden. Indien u de wijziging door Silverjet Vakanties laat verzorgen brengen wij u hiervoor € 75,- per persoon in rekening. Gaat u om medische redenen eerder naar huis, neemt u dan eerst contact op met uw verzekeringsmaatschappij. Zonder hun toestemming kan het recht op restitutie ter discussie komen! Onze lokale vertegenwoordiger kan assisteren en adviseren met betrekking tot mogelijkheden en kosten. Verlenging verblijf Indien u ter plaatse de wens te kennen geeft uw verblijf te willen verlengen dan kunt u dit aanvragen bij onze lokale vertegenwoordiger of bij Silverjet Vakanties in Nederland. Verlenging is niet altijd mogelijk en hangt mede af van de beschikbaarheid van accommodatie en vliegtuigstoelen. Indien verlenging mogelijk is worden naast de kosten voor de extra overnachtingen en de wijzigingskosten voor de vliegtickets € 75,- per persoon aan bemiddelingskosten in rekening gebracht. Silverjet Vakanties is een handelsnaam van: Traveljet Vakanties BV, Kvk nr 8075155 Dit programma wordt u aangeboden door: SILVERJET VAKANTIES, Nederland Vlijtseweg 230, 7317 AN APELDOORN Tel.: 055-357 5500 E-mail: info@silverjet.nl Website: www.silverjet.nl Silverjet Vakanties is lid van IATA (International Air Transport Association). IATA deelnemersnummer 57 2 1252 5 ANVR deelnemersnummer 4213 SGR deelnemersnummer 2686 COPYRIGHT Silverjet Vakanties Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd of opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand zonder schriftelijke toestemming van Silverjet Vakanties. Voor alle aanbiedingen, de gewenste reisduur en de juiste prijs vraag uw reisadviseur of kijk op www.silverjet.nl. 90 - SILVERJET VAKANTIES
RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzNw==